Rövid brüsszeli kitérő. Most újra itthon. Nagyjából szokásos minden, de a kagyló-én versenyben már 2-0 a kagylónak. Vajon kialakulhat allergia csak úgy? Remélem nem, mert jó pár éve a Chéz Leon kagylótál sültkrumplival a kedvenc étkem...
A kint töltött pár nap alatt volt néhány érdekes találkozóm, amik kicsit beindították az agyamat. Jó egyébként így a kampány alatt tartani néhány nap szünetet, az ember néha egészen más perspektívában látja a dolgokat.
Na de a lényeg. Négy olyan személlyel is találkoztam, akik nagy benyomást tettek rám. Egyikük Antonio Missiroli a European Policy Centre vezetője, másikuk pedig egy egyszerű bürokrata (head of unit) az Európai Bizottságnál, harmadik és negyedik pedig lobbisták, a European Friends of Armenia valamint a European Friends of Israel munkatársai.
Lassan kezdenek körvonalazódni a Lisszaboni szerződés hatásai, különösen a Parlament-Bizottság-Tanács(+Európai Tanács) három(négy)szög politikai súlyának tekintetében, valamint az így megváltozott lobbilehetőségek. Érdekes, ahogy a Parlament politikai súlya tovább erősödik, s persze ezzel együtt a képviselők is mind fontosabbak lesznek a lobbisták számára. Ugyanakkor az derült ki, hogy munkájuk során lobbistáink sokkal inkább szeretnek helyettesekkel, tanácsadókkal vagy éppen bürokratákkal foglalatoskodni.
Az indoklás végtelenül egyszerű. A politikusok vagy vezetők szintjén elég nehezen érnek el változást, minél lejjebb mennek annál könnyebb meggyőzni valakit (már csak a kisebb felelősség miatt is). Ennél viszont fontosabb a kisebb halak hatalma. Ugyanis minden javaslat eredője a tanácsadó vagy bürokrata, aki az adott területtel foglalkozik.
Magyarországon a lobbi még mindig a homályzónába tartozik. Nem intézményesült teljes mértékben - bár vannak próbálkozások -, a társadalom számára pedig teljesen ismeretlen a működése. Nálunk azonban sokkal inkább az országyűlési képviselőket és a pártokat veszik általában célba. Logikus persze ez is, hisz teljesen más egy intézményi struktúrát lobbizni (mint az EU), vagy egy tagországot, ahol a parlament és a pártok játszák a döntő szerepet. Úgy gondolom ugyanakkor, hogy a vélhetően létrejövő Orbán-kormány kénytelen lesz foglalkozni a közigazgatással, s ennek az iránya valószínűleg egy, még a Gyurcsány-reform előttinél is erősebb közigazgatási struktúra, valamint a franciáéhoz hasonló kabinetrendszer lesz az eredménye. Ebben az esetben a lobbisták prioritásai is átalakulnának, s jóval inkább a kabinetek, valamint a közigazgatási vezetők kerülnének előtérbe.
Ez persze csak spekuláció, de kíváncsi vagyok, hogy mi lesz a történet vége...
Utolsó kommentek