Gyakran merül fel a politikai, valamint a piaci marketing és reklám összehasonlítása. Vajon egy politikust/programot/pártot ugyan úgy kell eladni, mint egy mosóport? Mint oly gyakran, a rövid válasz nem, a hosszú válasz azonban sokkal érdekesebb. Több különbséget is meg szoktak említeni, én két fontos distinkciót tennék.
Egyrészt, a politikai piacon sokkal nehezebb új terméket bevezetni, hiszen a politikai szocializáció fő időszakai a korai felnőttkorra lezajlanak, így a választók már többé-kevésbé stabil preferenciákkal rendelkeznek. Ennek megváltoztatása pedig jóval nagyobb forrásigényű, mint pl. valakit átcsábítani egyik cipő használatáról a másikra.
Másrészt a politikai "vásárlás" négyévente egyszer történik (mondjuk Magyarországon, máshol az éppen aktuális szabályozás szerint eltérhet). A pártok és politikusok persze mára folyamatosan reklámozzák magukat, a munak oroszlánrésze azonban a választást megelőző egy-másfél évben történik.
Harmadik elemként említhetünk még egy fontos tényezőt. Ez pedig a témák és felvetések végessége. Összehasonlíthatunk jónéhány országot, valószínűleg a négy vagy öt legfontosabb téma között ott lesz a gazdaság, társadalompolitika, szociálpolitika, egészségügy, manapság pedi egyre inkább a környezetvédelem. Többek közt ez is hozzájárul ahhoz, hogy egymástól távoli országok kampányaiban nagyon hasonló, vagy éppenséggel megegyező elemek jelenjenek meg. Na meg persze bizonyos esetekben ugyanazon tanácsadók alkalmazása, vagy egyszerűen egy bevált elem "koppintása" vezet nagyban egyező kampány-elemekhez.
Lássunk hát két példát, egy nagyon aktuálisat és egy régebbit - mindkettő magyar vonatkozású.
Az első példa McCain pár napja megjelent, "Broken" című hirdetése.
Figyeljük csak mit mond a narrátor a nyolcadik másodpercben!
"We're worse off than we were four years ago". Magyarul: rosszabbul élünk, mint négy éve. Hoppá. Ismerősen hangzik? Igen, igen - csak hogy stílszerűek legyünk. Ez bizony egy az egyben a Fidesz 2006-os szlogenének az angol változata. Ennek:
Ha hinnék a világméretű összeesküvésekben, akkor azt mondanám, hogy Rich Beeson magyarországi látogatása során fellelkesült a Fidesz kiváló kreatívjainak ötletén, s ezt egyből adaptáltatta a McCain-kampányba. Vagy az ötlet már régóta érett, s az amerikai tanácsadók passzolták le a Fidesz-nek 2006-ban. De nem hiszek az ilyen elméletekben. Talán tévedek, de szerintem ez az egy-a-millióból tipikus esete. Nemegyszer láttam már, hogy hasonló helyzetben két különböző csoport szinte tökéletesen megegyező ötletekkel jön elő. Itt is inkább erre tippelnék.
De nézzünk egy másik példát, ami viszont a már visszatettszést keltő koppintás kategóriájába esik. A szituáció: van egy női miniszterelnök-jelölt. Van egy konzervatív/kereszténydemokrata párt. És van nekik egy-egy hirdetésük.
Nézzük meg először a "koppintást", a tovább után pedig láthatjátok az eredeti változatot is:
És íme a hirdetés eredetije:
Hát igen, a hasonlóság ilyen esetben már alapos gyanúra ad okot... Szinte biztos, hogy ez szándékos másolás esete, bár nem valószínű, hogy szerzőijog-sértés miatt per indulna az MDF ellen. Maga az ötlet egyébként nem rossz, hiszen számos hasonlóság volt a két jelölt között, ráadásul a kampányok témái is hasonlóak voltak.
Ha ismertek még ilyen eseteket osszátok meg a kommentekben, biztos találni sok másikat!
Utolsó kommentek