PoliTech

Egy skizofrén politikai tanácsadó dialógusai - legtöbbször önmagával. Politikai technológia, kampány, média, kommunikáció, marketing, politika. Meg ami belefér...

Utolsó kommentek

  • Holnap Kapitány: Kristálypark -- búcsú a korrupciótól? holnapkapitany.blog.hu/2010/02/10/kristalypark_novella Hol... (2010.02.28. 09:55) Legyőzni a Jobbikot...
  • polovcev: Tiszteletem. Bevallom már én is várom a folytatást. Szeretném látni merre halad a világ. Viszont ... (2009.08.07. 21:59) Létezik-e újrakezdés?
  • BF79: Engem érdekelne a folytatás. Az is, hogy melyik pártnál segédkeztél :) , sorrendben az alábbiakat... (2009.06.23. 16:26) Létezik-e újrakezdés?
  • BF79: politicalhumor.about.com/od/sarahpalin/a/palin-prankcall.htm Vegyük sorra: Nem ismeri fel Sarkoz... (2008.11.03. 09:57) Kész átverés Sarah Palinnal:)
  • ójaj: megmondom őszintén, fel nem foghatom, miért hiszi magáról mindenki, hogy bezzeg ő tudja a tutit? a... (2008.11.02. 19:20) A nagy találgatóshow
  • Utolsó 20

Respect. Empower. Include - avagy mozgósítási körkép á lá Hongrie

2010.02.25. 11:27 | igorB | Szólj hozzá!

Címkék: tech magyar választás fidesz jobbik 2010

Zack Exley - szerintem a politikai újságírás egyik gyöngyszemeként fennmaradó - cikke óta tudjuk pontosan mi egyszerű halandók, hogy mi is kell egy jó mozgósító kampányhoz. "Respect, empower, include" - ez volt az Obama "neighborhood program" jelszava, ami az elmúlt időszak legsikeresebb politikai mozgósítása volt. Van belőle mit tanulni, s egyesek meg is tették ezt nálunk. Kívülről úgy tűnik a Fidesz, na meg a Jobbik.

Igen, tanulni. Azért hangsúlyozom ezt, mert sokan úgy gondolják, hogy a mozgósítás egyszerű feladat. Nem kell hozzá más, csak egy jó adatbázis, na meg néhány önkéntes, és meg is nyertük a választást. Aki viszont életében próbált már 10 embernél többet egy adott cél érdekében koordinálni pontosan tudja, milyen kihívásai vannak e munkának.

A Fidesz kapcsolt is - bár nem túl gyorsan - s meghirdette önkéntes-toborzó kampányát. 100 ezer önkéntes (nagyrészük már korábban is aktív párttag) jelentkezett, s anyagilag is jól jártak, hiszen összegyűlt mintegy 130 millió forint (bár itt jelentős kétségeim vannak, úgy hiszem ez az összeg amúgy is befolyt volna a pártkasszába). Nem újkeletű a dolog, 2005-ben már olvashattunk hasonló akcióról, akkor ugye nem járt sikerrel a mozgósító kampány. De a hangsúly nem is a számokon, hanem a rendszeren van. 100 ezer ember nagy tömeg, főként, ha valamennyire egyenletesen oszlik el az országban. Ennél jóval kevesebbel is lehet eredményeket elérni, hiszen mi kis ország vagyunk, nincs szükség milliónyi aktivistára. A rendszer viszont általában láthatatlan, bár nagy valószínűséggel abban a pillanatban, hogy beindulnak az önkéntesek, elkezdenek majd szivárogni félinformációk arról, hogy pontosan milyen hierarchiában, milyen irányítási és veszetési eszközökkel koordinálják őket.

Úgy gondolom ellesnek majd néhány trükköt az Obama-stábtól, ha más nem majd a Nézőpont Intézet fiataljai tesznek róla, hogy ez így legyen. Amit én előre meg mernék jósolni az az, hogy nem fognak túlzottan nagy hatáskört kiadni senkinek. Bár feltehetően itt is lesznek választókerületi vagy éppen települési vezetők, azok nem az új önkéntesek közül kerülnek majd ki, hanem a már bejáratott, "régi" tagokból. Természetesen ez érthető, hiszen ha másért nem, hát az adatbázis-kezelés miatt szükséges egy erős bizalmi szál a területi vezetővel, azonban ez pontosan az önkéntesek hosszútávú motivációit (ti. a ranglétrán való korlátlan előrelépés) veszi el. A nagyjából egy hónapig tartó akciónál (mert ugye tudjuk, hogy az ajánlószelvény-gyűjtés lezárultával lépnek majd akcióba) ez még nem hatalmas probléma, azonban az önkormányzati választásokra biztosan nagy rések keletkeznek a rendszer falán...

E bizalmi követelményt csak tovább erősíti majd a nemrég megjelent hír, mely szerint 500 Fideszes mozgósító pártolt át a Jobbikhoz. Próbálhatja persze a Fidesz súlytalanítani a hírt (már ha tényleg igaz...), 500 képzett ember elvesztése hatalmas csapás. Olyan ez, mint a lelőtt vadászpilóta, mert lehet, hogy egy repülőgép 15 millió dollár, egy pilótát kiképezni pedig csak 1 millió, de míg a gyártósorok mindig újraindíthatók, addig az emberanyag véges.

És persze egy jó mozgósító kiképzése is költséges dolog. Alsó hangon nagyjából 50-100 ezer forint az egy főre jutó költség, így ez egy 25, de talán 50 millió forintos veszteség a Fidesznek (lehet, hogy ez soknak tűnik, de ha csak úgy számolunk, hogy elvisszük az aktivistát egy hotelbe pár napra, megetetjük, a képzők költségei, előadói díjak, stb. máris a pénznél vagyunk...). S ugyanakkora nyereség a Jobbiknak.

Utóbbi pedig mondhatja azt, hogy választási "know how terén nincs mit tanulni a konkurenciától" ez szimpla hülyeség. Igenis van mit tanulni, s a polgári körökön nevelkedett vezetők így is tettek, ez teljesen nyilvánvaló. Ugyan így most is hasznosnak bizonyulnak majd az átpártolt személyek (ha nem is mind az ötszáz, de 10-20 biztosan). Mert szépen elmondhatják a stratégiát, a módszereket, az adatbázisok felépítését, a direktmarketing-eszközöket. A Jobbik pedig bőszen használni is fogja őket.

Mert az egyik legfontosabb a politikai kampányban TANULNI ÉS LOPNI A KONKURENCIÁTÓL!, főleg, ha sikeres technikákról van szó.

A bejegyzés trackback címe:

https://politech.blog.hu/api/trackback/id/tr751789139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása